Algemene Voorwaarden
Onderstaande algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle activiteiten, leveringen en werkzaamheden van Kenco BV, incl. offertes en opdrachten.
U kunt een kopie aanvragen via kenco@kenco.nl of via het contactformulier op deze website.
1. Definities
Tenzij anders aangegeven, worden in deze Algemene Voorwaarden van Kenco BV onderstaande termen gebruikt met de daarna vermelde betekenis:
Kenco BV (hierna te noemen: “Kenco”): de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 77722671 en bij de Nederlandse Belastingdienst bekend met het volgende BTW-nummer: NL8611090405B01.
De activiteiten van Kenco omvatten o.a. het opstellen van technische tekeningen, schema’s, schetsen en documentatie, het leveren van bekabeling en elektrische, elektronische en andersoortige producten en componenten, het installeren, monteren, in bedrijf stellen en werkend opleveren van dergelijke zaken, project management van dergelijke projecten, en het verzorgen van subsidies t.b.v. ondernemingen in de maritieme sector.
Kenco kan eventueel ook handelen onder andere in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel geregistreerde handelsnamen.
Klant: de natuurlijke en/of rechtspersoon, incl. stichtingen en verenigingen, al dan niet handelend in de uitoefening van een beroep en/of bedrijf, en die een overeenkomst aangaat c.q. aangegaan is met Kenco voor door Kenco aan deze partij te leveren en/of geleverde diensten en/of producten.
Prospect: de (potentiële) klant die van Kenco een schriftelijke offerte heeft ontvangen voor door Kenco aan die (potentiële) klant te leveren diensten en/of producten.
Offerte: schriftelijke aanbieding van Kenco aan (een) klant(en) en/of (een) prospect(s) om bepaalde diensten en/of producten tegen bepaalde voorwaarden te leveren.
Opdracht: de tussen Kenco en de klant overeengekomen diensten en/of producten die Kenco aan deze klant zal leveren.
Schriftelijk: communicatie tussen Kenco en klant(en) en/of prospect(s) die op papier is opgesteld of op papier zou kunnen worden afgedrukt. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook e-mails en berichten die worden verstuurd via digitale communicatiemiddelen (bijv. via Internet, mobiele telefoons, applicaties, enz.).
Leverancier: bedrijf (éénmanszaak of rechtspersoon) en/of natuurlijk persoon die producten en/of diensten levert aan Kenco.
Dag/week/maand/jaar: (respectievelijk) kalenderdag, kalenderweek, kalendermaand en kalenderjaar.
Overmacht: voorkomende gebeurtenissen veroorzaakt door natuurkrachten waarvan het niet in de macht ligt van Kenco er invloed op uit te oefenen en/of ze af te wenden, zoals bijvoorbeeld oorlogen of daarmee gelijk te stellen conflictsituaties, natuurrampen (bijv. aardbevingen en overstromingen), extreme weersomstandigheden, ziektes en epidemieën, overheidsmaatregelen, stakingen, brand, niet of onvoldoende functioneren van ICT infrastructuren, enz., waardoor Kenco niet in staat is haar verplichtingen na te komen en/of dat het niet in redelijkheid van Kenco verwacht kan worden dat Kenco haar verplichtingen nakomt. Onder overmacht wordt ook verstaan werkstakingen binnen Kenco en/of ziekte en/of arbeidsongeschiktheid.
2. Toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, leveringen, en werkzaamheden van Kenco, opdrachten aan Kenco en overeenkomsten tussen Kenco en klant(en) en/of prospect(s), voor zover van deze voorwaarden niet schriftelijk is afgeweken.
Deze Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op opdrachten aan Kenco, waarbij (een) derde partij(en) betrokken wordt/worden.
Deze Algemene Voorwaarden zijn uitdrukkelijk niet van toepassing op activiteiten die onder andere handelsnamen van de in lid 1 van artikel 1 van deze Algemene Voorwaarden bedoelde organisatie worden ondernomen.
Voorwaarden van klant(en), prospect(s) en/of derden, eventueel vermeld in van dergelijke partijen afkomstige stukken en/of waarnaar door dergelijke partijen wordt verwezen, worden hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen en niet van toepassing verklaard.
Als één of meerdere van de bepalingen in deze Algemene Voorwaarden vervallen, blijven de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden van toepassing. Partijen zullen in dat geval overleggen om vervangende bepalingen overeen te komen, waarbij voor zover mogelijk van het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.
Deze Algemene Voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel in de vestigingsplaats van Kenco en liggen daar ook ter inzage. Indien van toepassing en op verzoek van klant(en) en/of prospect(s), zal Kenco een kopie van deze Algemene Voorwaarden aan dergelijke partijen doen toekomen.
Kenco kan deze Algemene Voorwaarden te allen tijde wijzigen, zonder daarvoor toestemming of instemming nodig te hebben van klant(en) en/of prospect(s), en/of de gewijzigde Algemene Voorwaarden aan dergelijke partijen te hoeven communiceren. Als Kenco deze Algemene Voorwaarden wijzigt tijdens de looptijd van een overeenkomst tussen en een klant, zal Kenco die klant of prospect informeren over de wijziging. Na wijziging van deze Algemene Voorwaarden zal Kenco de gewijzigde versie deponeren bij de Kamer van Koophandel in de vestigingsplaats van Kenco.
Van toepassing is steeds de laatste door Kenco bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde versie.
De Nederlandse tekst van deze Algemene Voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.
3. Offertes van Kenco aan klant(en) en/of prospect(s)
Offertes van Kenco aan klant(en) en/of prospect(s) zijn gebaseerd op informatie die door Kenco is ontvangen van die partij(en) en/of door die partij(en) aangewezen derde partij(en). De klant(en) en/of prospect(s) van Kenco staat/staan ervoor in dat zij naar beste weten alle voor de voorbereiding en de uitvoering van de opdracht benodigde essentiële informatie aan Kenco hebben verstrekt.
Als er nieuwe informatie beschikbaar komt en/of als bekende informatie gewijzigd is, die van belang zou kunnen zijn voor Kenco, m.n. voor de voorbereidingen en uitvoering door Kenco van de opdracht aan Kenco, zal de partij die over de nieuwe of gewijzigde informatie beschikt deze informatie zonder vertraging aan de andere partij(en) schriftelijk communiceren.
Tenzij anders vermeld in offertes van Kenco, zijn offertes van Kenco vrijblijvend en 30 dagen geldig, te rekenen vanaf de in de offerte vermelde offertedatum.
Kenco is alleen aan een offerte gehouden als de betreffende klant en/of prospect de offerte voor of op de in de offerte van Kenco vermelde geldigheidsdatum aanvaardt en dat schriftelijk binnen dezelfde termijn aan Kenco heeft bevestigd.
De klant en/of prospect aanvaardt de offerte ook als de klant en/of prospect en/of (een) andere partij(en) namens de betreffende klant en/of prospect, de in de offerte van Kenco verzochte (aan)betaling voor of op de in de offerte vermelde geldigheidsdatum volledig voldoet.
Na een valide opdrachtbevestiging d.m.v. een schriftelijke opdrachtbevestiging en/of d.m.v. de volledige betaling van de in de offerte van Kenco verzochte (aan)betaling voor of op de in de offerte vermelde geldigheidsdatum, is er een overkomst tot stand gekomen tussen Kenco en die klant en/of prospect conform de inhoud van de offerte van Kenco en de daaraan verbonden voorwaarden en eventuele aanvullende bepalingen.
Tenzij anders vermeld, zijn de prijzen in offertes van Kenco exclusief BTW, andere heffingen van overheidswege en alle andere voor de opdracht te maken kosten, zoals bijvoorbeeld, maar mogelijk niet beperkt tot, reis-, verblijfs-, verzend- en administratiekosten.
Als de aanvaarding van de offerte van Kenco op hoofd- en/of ondergeschikte punten afwijkt van het gedane aanbod in de originele offerte van Kenco, is Kenco niet gebonden aan deze wijzigingen, noch aan de gehele offerte. De opdracht komt dan niet volgens deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Kenco schriftelijk anders aangeeft.
Een samengestelde prijsopgave verplicht Kenco niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de offerte van Kenco aangeboden prijs.
Offertes van Kenco gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
4. Annulering van de opdracht na bevestiging van de opdracht
Een klant kan de opdracht aan Kenco schriftelijk annuleren nadat deze klant de opdracht al aan Kenco schriftelijk heeft bevestigd.
Als de voorbereidingen voor de uitvoering van de opdracht of de uitvoering van de opdracht al door Kenco zijn gestart op het moment dat de klant aan Kenco schriftelijk heeft bevestigd dat zij de aan Kenco bevestigde opdracht wenst te annuleren, heeft Kenco het recht alle kosten van de reeds gestarte voorbereidingen, uitgevoerde werkzaamheden, geleverde zaken en de bestelde zaken die niet meer kunnen worden afbesteld, in rekening te brengen bij die klant.
Tevens heeft Kenco in dergelijke gevallen het recht om een redelijke schadevergoeding van die klant te eisen voor de door Kenco geleden aantoonbare schade als gevolg van de annulering van de opdracht.
In dergelijke gevallen is de klant verplicht de door Kenco in rekening gebrachte kosten en/of schadevergoeding volledig te voldoen binnen de op de factuur van Kenco vermelde betalingstermijn.
5. Tarieven
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen of vermeld in de offerte(s) van Kenco, stelt Kenco haar tarieven vast volgens haar tarieven per uur, dagdeel of dag en volgens haar verkoopprijzen per tijds- of verpakkingseenheid.
Tenzij anders bepaald, zijn kantoorkosten en kosten van de voorbereidingen van Kenco van de opdracht inbegrepen in de tarieven van Kenco per tijdseenheid c.q. verpakkingseenheid.
Kenco heeft het recht reis- en verblijfskosten in rekening bij de klant of prospect in rekening te brengen conform de door die klant of prospect aan Kenco verleende opdracht.
Kenco heeft het recht haar tarieven en/of verkoopprijzen te wijzigen als er significante wijzigingen hebben plaatsgevonden van haar inkoopprijzen en/of van haar kosten, tussen het moment van de door de klant of prospect aan Kenco verleende opdracht en de start van de uitvoering van die opdracht, als deze wijzigingen bij het aangaan van de overeenkomst niet redelijkerwijs voorzienbaar waren.
Als Kenco haar tarieven en/of verkoopprijzen met meer dan 10% wijzigt, zal Kenco die wijzigingen en ingangsdatum aan de betreffende klant(en) en/of prospect(s) schriftelijk bevestigen.
Als een klant of prospect niet akkoord gaat met de door Kenco bevestigde wijziging(en) van meer dan 10%, kan de klant of prospect de opdracht schriftelijk annuleren binnen 14 dagen na de kennisgeving van Kenco m.b.t. de wijziging(en).
6. Contractduur, uitvoeringstermijn
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, gaan partijen de overeenkomst voor de opdracht aan voor de in de offerte van Kenco start- en einddatum en doorlooptijd.
Als in de overeenkomst voor de opdracht een uitvoeringstermijn is overeengekomen, is dit geen fatale termijn.
De werkelijke uitvoeringstermijn van Kenco kan beïnvloed worden door krachten en invloeden, waarop Kenco geen invloed heeft, zoals bijv. (niet in enige volgorde):
a) Door de klant en/of prospect bij Kenco besteld meerwerk.
b) Door wijziging door de klant en/of prospect van de opdracht aan Kenco.
c) Door werkzaamheden van andere partijen, inclusief vertragingen en werkzaamheden van dergelijke partijen die de uitvoering van de werkzaamheden en leveringen van Kenco (kunnen) vertragen, belemmeren, beschadigen en/of hinderen.
d) Tekort aan werkbare dagen en/of werkbare omstandigheden, beide uitsluitend ter beoordeling van Kenco, die de uitvoering van de werkzaamheden en leveringen van Kenco (kunnen) vertragen, belemmeren, beschadigen en/of hinderen.
e) Vertragingen in de betaling(en) van de klant en/of prospect aan Kenco van de facturen van Kenco aan die klant(en) en of prospect(s).
f) Overmacht, zoals wettelijk beschreven en aangevuld in deze Algemene Voorwaarden.
7. Uitvoering van de opdracht, oplevering(en)
Kenco voert de werkzaamheden en leveringen van de opdracht uit naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen.
Als is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd, kan Kenco de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat de klant de resultaten van de daaraan voorgaande fase(s) schriftelijk heeft goedgekeurd.
Als de klant en/of prospect de facturen van Kenco aan de klant en/of prospect niet, niet volledig of niet op tijd voldoet, heeft Kenco het recht om verdere werkzaamheden en leveringen van de opdracht tijdelijk op te schorten of definitief te staken.
Tot het moment van oplevering door Kenco van de werkzaamheden en/of van de door Kenco geleverde producten, is het de klant en/of andere partij(en), niet toegestaan de door Kenco geïnstalleerde zaken en/of de door Kenco geleverde producten:
a) Aan te sluiten.
b) Op een andere manier aan te sluiten.
c) Aan of uit te zetten.
d) Aan te vullen.
e) (Bij) te vullen of geheel of gedeeltelijk te legen.
f) Te bedienen.
g) Te programmeren c.q. configureren (indien van toepassing).
h) Te wijzigen.
i) Uit te pakken.
j) Anderszins te gebruiken.
k) Te vervreemden.
l) Te verkopen, te verhuren, in bruikleen te geven, te verpanden of te bezwaren.
m) Te reinigen.
n) Activiteiten te ondernemen die de door Kenco geïnstalleerde zaken, de door Kenco uit te voeren verdere werkzaamheden en/of de door Kenco geleverde en/of nog te leveren producten zouden (kunnen) vertragen, belemmeren, beschadigen en/of hinderen.
Als één of meerdere bepalingen uit het vorige lid van dit artikel door de klant en/of door andere partij(en) niet en/of niet volledig worden gerespecteerd, zulks uitsluitend ter beoordeling van Kenco, is de klant hiervoor aansprakelijk.
In voorkomende gevallen heeft Kenco dan het recht om:
a) Verdere door Kenco uit te voeren werkzaamheden per direct of op een later, door Kenco te bepalen, tijdstip, en geheel of volledig, tijdelijk of definitief, op te schorten c.q. te staken.
b) Verdere door Kenco te leveren producten per direct of op een later, door Kenco te bepalen, tijdstip, en geheel of volledig, tijdelijk of definitief, op te schorten c.q. te staken.
c) Door Kenco reeds geleverde en/of reeds geïnstalleerde producten te deinstalleren en te demonteren, en terug te nemen.
In voorkomende gevallen zal Kenco dan een uitsluitend door de Kenco te bepalen redelijke dagwaarde(s) vaststellen van de/het betreffende product(en) en aan de klant voldoen, zonder dat de klant dan rechten kan doen gelden voor levering(en).
Als Kenco haar werkzaamheden geheel of gedeeltelijk heeft afgerond en opgeleverd aan de betreffende klant en/of producten heeft geleverd aan de betreffende klant, heeft Kenco het recht de betreffende klant schriftelijke bevestiging te verzoeken van de afronding en oplevering van de werkzaamheden c.q. de levering van producten door Kenco. In voorkomende gevallen zal de betreffende klant de gevraagde schriftelijke bevestiging binnen 3 dagen aan Kenco doen toekomen.
8. Wijziging van de opdracht, meerwerk
Een klant en/of prospect aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed als partijen tussentijds besluiten te wijzigen van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de daaruit voortkomende werkzaamheden en benodigdheden.
Wanneer door de klant tussentijds wijzigingen ontstaan in de uitvoering van de opdracht, brengt Kenco de noodzakelijke aanpassingen aan in de opdracht van de klant.
Als dergelijke wijzigingen tot meerwerk leiden, brengt Kenco dit als een aanvullende opdracht in rekening bij die klant.
In afwijking van het voorgaande in deze bepaling m.b.t. wijziging van de opdracht en meerwerk, brengt Kenco geen meerkosten in rekening als de wijziging of aanvulling van de opdracht het gevolg is van omstandigheden die aan Kenco kunnen worden toegerekend.
9. Teruggave van ter beschikking gestelde zaken
Als Kenco aan een klant voor, tijdens of na de uitvoering van de opdracht zaken ter beschikking heeft gesteld, zal deze klant het door Kenco ter beschikking gestelde binnen 7 dagen na ontvangst van een schriftelijk verzoek daartoe van Kenco, in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig aan Kenco teruggeven, zonder dat daarbij kosten voor Kenco ontstaan.
Als een klant, na ontvangst van een aanmaning, alsnog in gebreke blijft, heeft Kenco het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van reparatie en/of vervanging, op die klant te verhalen.
10. Garanties, onderzoek en reclames, verjaringstermijn
Garantietermijnen van installatiewerkzaamheden van Kenco en/of door Kenco geleverde producten gaan in vanaf het de datum/data van (op)levering door Kenco aan die klant.
Kenco behoudt zich het recht voor om eventuele onder garantie door Kenco uit te voeren installatiewerkzaamheden en/of onder garantie door Kenco uit te voeren reparaties en/of vervangingen, eerst uit te voeren als dat de klant volledig aan alle betreffende betalingsverplichtingen jegens Kenco heeft voldaan.
Voor zover van toepassing zijn de garanties van Kenco gelijk aan de voorwaardelijke garanties die leveranciers van Kenco op hun producten geven.
Kenco geeft garantie op alle door haar uitgevoerde installatiewerkzaamheden voor een periode van 12 maanden na oplevering van de uitgevoerde installatiewerkzaamheden.
Als de installatiewerkzaamheden van Kenco en/of de door Kenco geleverde producten na de oplevering daarvan aan de klant dusdanig worden gewijzigd en/of beschadigd dat de status daarvan niet meer gelijk te stellen zijn aan de status op de datum van oplevering, zulks uitsluitend ter beoordeling van Kenco, vervallen alle garanties van zowel Kenco als de voorwaardelijke garanties die leveranciers van Kenco op hun producten geven.
Kenco geeft geen garanties voor reparaties aan installaties waarvoor de installatiewerkzaamheden niet door Kenco zijn uitgevoerd en/of de producten niet door Kenco zijn geleverd.
Klachten over door Kenco verrichte werkzaamheden dienen door de betreffende klant uiterlijk binnen 14 dagen na de factuurdatum en uiterlijk binnen 30 dagen na afronding van de betreffende werkzaamheden en leveringen, schriftelijk te worden gemeld aan Kenco. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming(en) te bevatten, zodat Kenco de klacht zo goed mogelijk kan onderzoeken en er zo adequaat mogelijk op kan reageren.
Als een klacht volgens Kenco terecht is, zal Kenco binnen een redelijke termijn corrigerende werkzaamheden uitvoeren en/of de werkzaamheden uitvoeren zoals was overeengekomen, tenzij dit aantoonbaar zinloos is geworden.
Als de uitvoering door Kenco van corrigerende en/of overeengekomen werkzaamheden niet meer redelijkerwijs mogelijk of zinvol is, is Kenco aansprakelijk voor eventuele directe schades, binnen de grenzen van het gestelde in deze Algemene Voorwaarden m.b.t. de aansprakelijkheid van Kenco.
Als Kenco vaststelt dat een klacht niet gegrond is, heeft Kenco het recht alle kosten van de behandeling door Kenco van de klacht, inclusief alle onderzoekskosten, in rekening te brengen bij de klant die de klacht heeft ingediend.
De betreffende klant zal de Kenco factuur dienaangaande voldoen binnen de betalingsvoorwaarden zoals vermeld in deze Algemene Voorwaarden.
Na het verstrijken van een garantietermijn, heeft Kenco het recht alle herstel- of vervangingskosten, inclusief administratie-, verzend-, reis- en verblijfskosten, aan de betreffende klant in rekening te brengen.
In afwijking van wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Kenco maximaal 1 jaar.
11. Opschorting en ontbinding van overeenkomsten
Kenco heeft het recht de nakoming van de verplichtingen uit de overeenkomst tussen Kenco en een klant per direct of op een door Kenco te bepalen latere datum, geheel of gedeeltelijk op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, als één of meerdere van onderstaande situaties zich voordoen:
a. Als de klant verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt.
b. Na het sluiten van de overeenkomst Kenco kennis heeft verworven van omstandigheden, die Kenco goede grond geven te vrezen dat de klant haar verplichtingen niet zal nakomen.
c. Als de klant bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van haar verplichtingen uit de overeenkomst en deze door Kenco verzochte zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
d. Als door de vertraging aan de zijde van de klant niet langer van Kenco in redelijkheid kan worden gevergd dat Kenco de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen voorwaarden zal nakomen.
e. Als een willekeurige combinatie van boven geciteerde punten a. t/ d. zich voordoet.
Kenco heeft tevens het recht de overeenkomst tussen Kenco en de klant te ontbinden als zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van deze overeenkomst onmogelijk is (geworden) of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Kenco kan worden gevergd.
Als de overeenkomst wordt ontbonden zijn alle vorderingen van Kenco op de betreffende klant onmiddellijk opeisbaar.
Als Kenco de nakoming van verplichtingen opschort, behoudt Kenco haar aanspraken uit de wet en uit de overeenkomst.
Als Kenco tot opschorting of ontbinding overgaat, is Kenco op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten die daardoor op enigerlei wijze zouden kunnen ontstaan.
Als de klant haar uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is Kenco gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang of op een door Kenco te bepalen latere datum te ontbinden, zonder enige verplichting voor Kenco tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de klant, uit hoofde van wanprestatie, wel tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
12. Facturatie, aanbetalingen en betalingsvoorwaarden
Kenco stelt voor alle opdrachten schriftelijke facturen op volgens de daarvoor van toepassing zijnde regels en stuurt deze naar de betreffende klant.
Kenco heeft het recht een redelijke aanbetaling (voorschot) in rekening te brengen bij de klant. In voorkomende gevallen, stelt Kenco hiervoor separate schriftelijke facturen op en stuurt deze naar de betreffende klant.
(Aan)betalingen van de betreffende klant zullen door Kenco vermeld en verrekend worden met corresponderende vervolgfacturen van Kenco aan de betreffende klant.
M.n. voor werkzaamheden en/of leveringen die door Kenco dienen te worden verricht in de periode van 1 oktober t/m 31 maart, behoudt Kenco zich het recht voor om voor dergelijke werkzaamheden en/of leveringen voorschotten in rekening te brengen en dergelijke werkzaamheden en/of leveringen pas uit te voeren c.q. te leveren als dergelijke voorschotten volledig door Kenco zijn ontvangen.
Tenzij anders overeengekomen, zal een klant de facturen van Kenco uiterlijk binnen een termijn van 14 dagen volledig, en incl. BTW, voldoen aan Kenco op de wijze zoals aangegeven op de facturen.
Als een klant de betreffende Kenco factuur voor een aanbetaling (voorschot) niet of niet geheel voor de op de betreffende factuur aangegeven vervaldatum heeft voldaan, is Kenco niet gehouden de opdracht, geheel of gedeeltelijk, uit te voeren.
Als een klant de betreffende Kenco factuur niet of niet geheel voor de betreffende vervaldatum heeft voldaan, is deze klant van rechtswege in verzuim en heeft Kenco het recht de wettelijke rente te berekenen aan de betreffende klant over het gehele openstaande saldo.
Kenco heeft dan het recht rente te berekenen vanaf de dag dat de klant in verzuim is tot de dag waarop het gehele bedrag is voldaan.
Voor herinnering(en), aanmaning(en) en sommatie(s) heeft Kenco het recht per keer maximaal € 500,00, exclusief BTW, te berekenen aan de betreffende klant.
Kenco heeft het recht de door de klant aan Kenco gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats tot mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
Kenco kan, zonder daardoor in verzuim te zijn of te komen, een aanbod tot betaling weigeren als een klant een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst.
Kenco kan de volledige aflossing van de hoofdsom weigeren als daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag, surséance van betaling en/of handelingsonbekwaamheid (zulks uitsluitend ter beoordeling van Kenco) van een klant, zijn alle vorderingen van Kenco op die klant onmiddellijk en volledig opeisbaar.
Als een klant haar verplichtingen niet nakomt, zijn alle kosten die Kenco maakt om te kunnen vorderen van de betreffende klant, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten, voor rekening van die klant.
13. Aansprakelijkheid
Voor bevestigde opdrachten heeft Kenco een inspanningsverplichting. Als Kenco aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepalingen m.b.t. aansprakelijkheid is bepaald.
Kenco is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat Kenco is uitgegaan van door of namens de betreffende klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige informatie.
Kenco kan uitsluitend aansprakelijk worden gesteld voor directe schade.
Kenco is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, noch voor gevolgschade, daaronder ook begrepen (bijv.) gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. Onder indirecte schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de vermeend gebrekkige levering van Kenco aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan Kenco toegerekend kunnen worden, en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de betreffende klant heeft aangetoond dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Algemene Voorwaarden.
Kenco is niet aansprakelijk voor schades ontstaan door werkzaamheden van derden die niet door en/of namens Kenco werden ingezet om de opdracht en/of de werkzaamheden uit te voeren.
De aansprakelijkheid van Kenco is beperkt tot het bedrag dat een assuradeur aan Kenco of namens Kenco aan Kenco en/of derden heeft uitgekeerd.
De in deze bepalingen m.b.t. aansprakelijkheid bepaalde beperkingen van de aansprakelijkheid van Kenco gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld en/of nalatigheid van Kenco.
14. Geschillen
In geval van geschillen tussen Kenco en een klant, zullen alle betrokken partijen zich in eerste instantie tot het uiterste inspannen om deze geschillen onderling op te lossen. Geschillen tussen betrokken partijen kunnen ook het gevolg zijn van overmacht (force majeure) zoals wettelijk beschreven en aangevuld in deze Algemene Voorwaarden.
Als betrokken partijen een geschil niet onderling kunnen oplossen, kunnen partijen besluiten de hulp in te roepen van externe, onafhankelijke derde, die in een rol van arbiter een advies of een bindende uitspraak zal doen over de ontstane situatie. Alle betrokken partijen dienen gezamenlijk en unaniem te beslissen als zij een bindende uitspraak wensen. Als één of meerdere betrokken partijen geen bindende uitspraak wenst/wensen, zal de arbiter worden gevraagd een advies uit te brengen, dat vervolgens door alle betrokken partijen besproken en gebruikt zal worden om in tweede instantie de geschillen alsnog onderling op te lossen. De keuze van een arbiter dient de goedkeuring te hebben van alle betrokken partijen. De kosten van de eventuele arbiter zullen gelijkelijk door alle betrokken partijen worden gedragen.
Als bovenstaande inspanningen niet voor een definitieve oplossing voor de dan ontstane situatie heeft kunnen zorgen, zal de zaak worden voorgelegd aan een rechtbank, conform de bepalingen in deze Algemene Voorwaarden.
15. Toepasselijk recht, bevoegde rechter
Op alle opdrachten aan Kenco en overeenkomsten tussen Kenco en (een) klant(en) is/zijn het Nederlands recht van toepassing, ook als deze opdrachten en overeenkomsten geheel of gedeeltelijk in het buitenland worden uitgevoerd en/of als één of meerdere van de betrokken partijen buiten Nederland residentie heeft gekozen.
Tenzij de wet dwingend anders voorschrijft, is uitsluitend de rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Kenco bevoegd om van eventuele geschillen tussen Kenco en een klant kennis te nemen en daarover te oordelen.
Partijen zullen echter pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten, conform de bepalingen in deze Algemene Voorwaarden.
16. Eigendomsvoorbehoud
Alle door Kenco geleverde zaken, zoals ook ontwerpen, schetsen, tekeningen, documentatie, films, software en (elektronische) bestanden, blijven eigendom van Kenco totdat de betreffende klant al haar verplichtingen is nagekomen.
Een klant is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op een andere manier te bezwaren.
Als derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken of willen zij daarop rechten vestigen en/of doen gelden, dan dient de klant daarvan Kenco onmiddellijk op de hoogte stellen.
De klant is verplicht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken voldoende te verzekeren en voldoende verzekerd te houden tegen brand, ontploffing, waterschade en diefstal en de polis van deze verzekering op verzoek, meteen ter inzage te geven aan Kenco of aan door Kenco aangewezen partijen.
De door Kenco geleverde zaken, die volgens lid 1 van deze bepalingen m.b.t. eigendomsvoorbehoud onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen alleen in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht maar nooit als betaalmiddel worden gebruikt.
Als Kenco haar in deze bepalingen m.b.t. eigendomsvoorbehoud aangeduide eigendomsrechten wenst uit te oefenen, geeft de klant onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan Kenco en/of aan door Kenco daartoe aangewezen derde partijen, om alle locaties waar de eigendommen van Kenco zich bevinden te betreden om deze zaken terug te nemen.
17. Vrijwaringen
Een klant vrijwaart Kenco volledig voor alle aanspraken van en verplichtingen jegens derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst tussen Kenco en die klant schade lijden en waarvan de oorzaak aan (een) andere partij(en) dan aan Kenco toerekenbaar is/zijn.
Als Kenco uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de betreffende klant gehouden Kenco zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van deze klant in dat geval verwacht mag worden.
Mocht de betreffende klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Kenco, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade(s) die aan de zijde van Kenco en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de betreffende klant.
18. Overmacht
Partijen hoeven hun verplichtingen niet na te komen als zij worden gehinderd door omstandigheden die niet te wijten is aan schuld, en, volgens de wet, ook niet wanneer een rechtshandeling of een in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
Onder overmacht wordt verstaan voorkomende gebeurtenissen veroorzaakt door natuurkrachten waarvan het niet in de macht van Kenco ligt er invloed op uit te oefenen of ze af te wenden, zoals bijvoorbeeld oorlogen of daarmee gelijk te stellen conflictsituaties, natuurrampen (bijv. aardbevingen en overstromingen), extreme weersomstandigheden, ziektes en epidemieën, overheidsmaatregelen, stakingen, brand, niet of onvoldoende functioneren van ICT infrastructuren, enz., waardoor een partij niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Onder overmacht wordt ook verstaan werkstakingen binnen Kenco en ziekte en/of arbeidsongeschiktheid.
Kenco heeft tevens het recht zich op overmacht te beroepen, als de omstandigheid die (verdere) nakoming verhinderen, intreden nadat Kenco haar verplichtingen had moeten nakomen.
Partijen hebben het recht hun verplichtingen tijdens de situatie van overmacht uit te stellen. Duurt de situatie van overmacht langer dan twee kalendermaanden, dan heeft elke partij het recht de overeenkomst tussen Kenco en de klant te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
Als Kenco op het moment van overmacht haar verplichtingen al gedeeltelijk was nagekomen of als Kenco deze nog zal kunnen nakomen, dan mag Kenco voor dit deel een factuur indienen bij de betreffende klant. De klant voldoet deze factuur dan alsof het om een losstaande opdracht gaat.
19. Geheimhouding
Alle partijen zijn verplicht alle voor de opdracht ontvangen en/of ter beschikking gestelde en/of verworven vertrouwelijke informatie, geheim te houden en niet aan derden bekend te maken of ter inzage te geven, zonder de uitdrukkelijke, voorafgaande, schriftelijke toestemming van die partij die deze informatie heeft geleverd of waar die informatie over gaat. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit is aangegeven door de partij die deze informatie heeft geleverd of als dit blijkt uit de (soort) informatie.
Het gestelde in lid 1 van deze bepalingen m.b.t. geheimhouding is niet van toepassing als een partij door een wettelijke bepaling of door een gerechtelijke uitspraak, vertrouwelijke informatie aan (een) derde(n) dient te verstrekken. In voorkomende gevallen hebben partijen dan geen recht op schadevergoeding of schadeloosstelling, noch hebben partijen het recht de overeenkomst tussen Kenco en de betreffende klant te ontbinden op grond van de schade die hierdoor is ontstaan.
20. Intellectueel eigendom en auteursrechten
Kenco behoudt zich alle rechten en bevoegdheden voor die Kenco toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
Kenco heeft tevens het recht de door de uitvoering van een overeenkomst door Kenco verworven kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij de bepalingen m.b.t. geheimhouding in deze Algemene Voorwaarden niet worden geschonden.
Als een klant oneigenlijk gebruik c.q. misbruik maakt van zaken die eigendom zijn van Kenco en/of waarop Kenco rechten heeft m.b.t. intellectueel eigendom en/of auteursrechten, heeft Kenco het recht daarvoor maximaal 20% van de in de offerte aangeboden prijs, excl. BTW, in rekening te brengen aan de desbetreffende klant.