• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Homepagina
  • Over Kenco
  • Diensten
    • Scheepselektra en scheepselektronica
    • Elektrische varen
    • Elektrisch varen in Amsterdam en omgeving
    • Watermakers
    • Milieu-, energie- en andere subsidies
    • Technische schema’s en documentatie
    • Project Management
  • Werkwijze
    • Onze merken: hoogwaardige maritieme oplossingen
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Elektrisch varen

Elektrische voorstuwing, elektrisch varen

Kenco heeft veel kennis van en ervaring met elektrische voortstuwing en elektrisch varen.

Kenco is dé specialist voor m.n. grotere vermogens, zoals de hiernaast afgebeelde Torqeedo Deep Blue Azimuth Thruster met een vermogen van 50kW of 100kW en een koppel van resp. 446Nm en 1.048Nm (!). Dergelijke systemen draaien op voltages vanaf 144V.

Elektrisch varen is enorm in opkomst. Logisch, want in steeds toenemende mate willen veel mensen schoon varen en ook bijdragen aan een duurzaam, groen en emissievrij milieu. Veel mensen waarderen ook de adembenemende stilte tijdens het varen.

Steeds meer beheerders van natuurgebieden en gemeentes staan het varen op diesel, benzine of aardgas niet meer toe.

Kenco kan u goed adviseren over welke elektrische voorstuwing het meest geschikt is voor uw boot, schip of vloot. Kenco werkt uitsluitend met A-merken, zoals bijv. Kräutler, Vetus, Torqueedo en WaterWorld.

Er zijn verschillende soorten elektrische voortstuwingssystemen met diverse vermogens:

  • Buitenboordmotor, met opgebouwde (afneembare) accu of met een kabel.
  • Vaste of draaibare podmotor.
  • Elektromotor met vaste of draaibare saildrive.
  • Ingebouwde elektromotor die een schroefas met schroef aandrijft.
  • Ringmotor.
  • Hybride systemen: een conventionele motor en een elektromotor op dezelfde schroefas.
  • Diesel-elektrische systemen: hier gaat het om heel grote vermogens, bijv. werk- of binnenvaartschepen, met 1 of meerde dieselgeneratoren die de elektriciteit opwekken voor 1 of meerdere elektromotoren voor de voorstuwing.

Aangezien elektromoren veel efficiënter zijn dan verbrandingsmotoren, zijn de benodigde vermogens van elektromoren veel kleiner. Bijv.: ter vervanging van een 60 PK dieselmotor, volstaat een elektromotor van 17,5 kW (omgerekend ruim 23 PK).

Nog belangrijker dan het vermogen van een elektromotor is het “koppel”. Elektromotoren hebben nl. een veel hoger koppel dan verbrandingsmotoren. Bovendien is dat veel hogere koppel bij elk toerental volledig beschikbaar, terwijl dat bij verbrandingsmotoren langzaam wordt opgebouwd en pas beschikbaar is bij een bepaald toerental.

Onze werkwijze

Kenco heeft een gestructureerde werkwijze dat een stappenplan volgt met meerdere fases.

Het stappenplan start met een gedetailleerde inventarisatie van de eisen en wensen van de opdrachtgever.

Daarna werken we een oplossing uit en bieden hiervoor een offerte aan.

Na de uitvoering van de werkzaamheden wordt e.e.a. in bedrijf gesteld en getest.

De laatste fase bestaat uit oplevering van de werkzaamheden en evt. benodigde nazorg.

Het is onze ervaring dat het beter is vooraf een goed plan op te stellen dan gedurende de uitvoering van de werkzaamheden ad hoc oplossingen te moeten bedenken of voor onaangename (en mogelijk kostbare) verassingen te komen staan.

Onze voorbereidingen vragen vaak het maken van berekeningen en het opstellen van een elektrisch en/of elektronisch schema.

Voor grotere projecten stellen we altijd een gedetailleerde planning met eenvoudig meetbare mijlpalen op.

Tijdens het hele traject hechten wij eraan om regelmatig (minimaal wekelijks) contact en overleg te hebben over de voortgang en eventuele wijzigingen.

Een proefvaart kan onderdeel uitmaken tijdens de uitvoerings- en opleveringsfases. Dan kan Kenco alle systemen in de praktijk testen en, waar nodig, de laatste fijn-afstellingen verzorgen.

Meer…

Neem contact op

Contact opnemen

Op werkdagen zijn wij van 9.00 uur tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar op: 06 - 11 004 777. Ook kunt u een e-mail sturen naar kenco@kenco.nl of gebruik maken van het contactformulier.

Enkele van onze projecten:

  • WN 18

    Kenco heeft alle elektra en elektronica verzorgd op deze bijna 10 m. lange elektrische sleepvlet.

  • The Antonia

    Kenco verzorgde de 25kW elektromotor en alle overige elektra en elektronica op deze bijna 15 m. lange aluminium lounge boat.

  • Mr Witsen

    Kenco heeft de Kräutler hybride elektromotor geïnstalleerd en alle elektra en elektronica verzorgd.

  • Rock & Row

    Kenco heeft deze oceaan-roeiboot voorzien van accu's, zonnepanelen, Raymarine en Iridium apparatuur en een Schenker watermaker.

  • MV Nieuw-Wester

    Kenco verving een defecte elektromotor op de MV Nieuw-Wester door een WaterWorld 4.0.

  • Notarisboot Delphine

    Kenco verzorgde diverse elektra en elektronica op deze elektrisch varende klassieke notarisboot.

  • SY Noorderkroon

    Kenco project mangement voor afbouwen casco. Kenco heeft ook alle elektra en elektronica verzorgd.

  • MV Silverling

    Kenco verzorgde een complete elektrische en elektronische refit van de machinekamer en van de brug.

  • Noordzee-botter

    Bij Scheepswerf 't Kromhout: Kenco heeft op deze Noordzee-botter alle elektra en elektronica verzorgd.

Bekijk alle projecten
  • Zij gingen u voor:

    "Kenco is voor Zaanhaven dé partner v.w.b. elektrische en elektronische installaties op schepen."

    Jaap HuismanDirecteur-Eigenaar van Zaanhaven
  • Zij gingen u voor:

    "De boot vaart als een zonnetje! Heerlijk gevaren, accucapaciteit is inderdaad geen enkel probleem."

    Daniël W.Eigenaar van MV “Nieuw-Wester” (zie Projecten)
  • Zij gingen u voor:

    "Ik ben een klant van het eerste uur. Door de jaren heen met diverse boten en schepen. Kenco heeft altijd de elektra en de elektronica fantastisch verzorgd."

    André NettenEigenaar van (thans) MV “Onrust” en MV “Vivace”
  • Zij gingen u voor:

    "Als je zeker wilt zijn dat er vakkundig en adequaat wordt gewerkt, moet je Kenco bellen. Wij zijn heel goed en vooral snel geholpen bij een accu probleem van onze elektrische motor, nota bene tijdens de Kerstdagen! Er zijn eigenlijk geen betere monteurs in de omgeving van Amsterdam die zo veel van elektrisch varen weten. Aanrader!"

    Vanessa van Kempen Notarisboot "Delphine" (zie Projecten)
  • Zij gingen u voor:

    "Door waterschade moest op mijn zeiljacht de gehele voeding vervangen worden, van accu’s tot schakelpaneel. Kenco herstelde het vakkundig, het is nu eenvoudiger én deugdelijker dan voorheen."

    Sam van HaasterEigenaar van SY "Janneke"
  • Zij gingen u voor:

    "Kenco heeft op onze aluminium Blackfisch sloep, naast alle boordelektronica en laadsystemen, de hybride elektromotor van Kräutler geleverd en geïnstalleerd. De Mr Witsen is de eerste snelvarende hybride elektro-diesel sloep van Nederlandse makelij waar Kenco op geweldige wijze het gehele elektraproject, van ontwerp tot oplevering, voor hun rekening heeft genomen."

    GB Eigenaar van MV "Mr Witsen" (https://mrwitsen.com) (zie Projecten)

Tel: 06 - 11 004 777
Heb je een vraag?
Neem dan contact met ons op.

Of e-mail ons op:
kenco@kenco.nl

Snel naar:

Homepagina
Over Kenco
Scheepselektra en -elektronica
Elektrisch varen
Watermakers
Nieuws
Projecten
Vacatures
Subsidies
Contact

Aanmelden voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
© 2025 Kenco.nl - Alle rechten voorbehouden - Webdesign & ontwikkeling door: Dunico websites en reclame. Algemene voorwaarden / Privacyverklaring
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat u ermee instemt.Akkoord