OSCAR camera-systemen
Over OSCAR
OSCAR camera-systemen kunnen helpen om aanvaringen te voorkomen met objecten die een potentiële bedreiging vormen voor een schip.
Dergelijke objecten kunnen niet door radar, AIS of sonar worden gedetecteerd. Bijv.: zwemmers, kleine boten (vaak zonder radarreflector of AIS-transponder), in het water drijvende objecten (bijv. zeecontainers), grote vissen (bijv. orka’s of walvissen), ijsbergen, enz.
OSCAR-systemen gebruiken daglicht en thermische camera’s in combinatie met kunstmatige intelligentie en computer gestuurde databases.
Voor verschillende gebruikers zijn er verschillende OSCAR-systemen:
– OSCAR “Sentry” (360 graden draaibaar)
– OSCAR “Competition”
– OSCAR “Offshore”
Een OSCAR-systeem bestaat altijd uit een mastunit met minstens 1 daglichtcamera en 2 of meer thermische camera’s, en een processorunit.
De door het OSCAR-systeem gegenereerde beelden kunnen worden bekeken op elke MFD (kaartplotter) en op elke computer aan boord, als ook op een smartphone of tablet computer (iOs, Android).
Een OSCAR-systeem is een “Must Have” voor grote zeil- en motorjachten, voor schepen die betrokken zijn bij SAR activiteiten en voor snel varende schepen.


OSCAR Sentry
Een OSCAR Sentry systeem is bedoeld voor (grote) motorjachten, vaartuigen voor SAR activiteiten, Kustwacht vaartuigen en snel varende schepen.
Enkele specificaties:
– 2 FLIR BOSON thermische camera’s, 640 X 514 pixels.
– 2 daglicht camera’s, 5 MP, 2560 X 1944 pixels.
– Detectie: thermisch en daglicht.
– Draaibereik: horizontaal: 360 graden; verticaal: 20 graden.
– Installatiehoogte: minimaal 5 m.
– Interfaces: Ethernet, NMEA 2000.
– Afmetingen: 355 x 202 x 250 mm.
– Gewicht: 4,8 kg.
OSCAR Competition
Een OSCAR Competition systeem is bedoeld voor oceaan-racers en ambitieuze bemanningen die geen compromissen wensen.
Er zijn 2 configuraties:
– OSCAR Competition 640
– OSCAR Competition 320
Enkele specificaties:
– 2 FLIR BOSON thermische camera’s, 640 X 514 pixels (640) of 320 X 256 pixels (320).
– 1 daglicht camera, 2 MP, 1920 X 1080 pixels.
– Detectie: thermisch en daglicht.
– Draaibereik: 50 graden.
– Installatiehoogte: minimaal 8 m.
– Interfaces: Ethernet, NMEA 2000.
– Afmetingen: 144 x 114 x 96 mm.
– Gewicht: 0,75 kg.


OSCAR Offshore
Een OSCAR Offshore systeem is bedoeld voor “serious offshore sailors” en “blue water cruising”.
Er zijn 3 configuraties:
– OSCAR Offshore 640
– OSCAR Offshore 320
– OSCAR Offshore ONE
Enkele specificaties:
– 2 FLIR BOSON thermische camera’s, 640 X 514 pixels (640) of 320 X 256 pixels (320).
– 1 daglicht camera, 5 MP, 1920 X 1080 pixels.
– Detectie: thermisch en daglicht.
– Draaibereik: niet draaibaar.
– Installatiehoogte: minimaal 8 m.
– Interfaces: Ethernet, NMEA 2000.
– Afmetingen: 190 x 143 x 106 mm.
– Gewicht: 0,9 kg.
Bij een OSCAR Offshore ONE is de processor-unit geïntegreerd in de mastunit.
Onze werkwijze
Kenco heeft een gestructureerde werkwijze dat een stappenplan volgt met meerdere fases.
Het stappenplan start met een gedetailleerde inventarisatie van de eisen en wensen van de opdrachtgever.
Daarna werken we een oplossing uit en bieden hiervoor een offerte aan.
Na de uitvoering van de werkzaamheden wordt e.e.a. in bedrijf gesteld en getest.
De laatste fase bestaat uit oplevering van de werkzaamheden en evt. benodigde nazorg.
Het is onze ervaring dat het beter is vooraf een goed plan op te stellen dan gedurende de uitvoering van de werkzaamheden ad hoc oplossingen te moeten bedenken of voor onaangename (en mogelijk kostbare) verassingen te komen staan.
Onze voorbereidingen vragen vaak het maken van berekeningen en het opstellen van een elektrisch en/of elektronisch schema.
Voor grotere projecten stellen we altijd een gedetailleerde planning met eenvoudig meetbare mijlpalen op.
Tijdens het hele traject hechten wij eraan om regelmatig (minimaal wekelijks) contact en overleg te hebben over de voortgang en eventuele wijzigingen.
Een proefvaart kan onderdeel uitmaken tijdens de uitvoerings- en opleveringsfases. Dan kan Kenco alle systemen in de praktijk testen en, waar nodig, de laatste fijn-afstellingen verzorgen.
Made in Austria, getest door beroemde schippers
De fabrikant van OSCAR is BSB Artificial Intelligence in Oostenrijk.
OSCAR werd door BSB ontwikkeld in partnership met zusterbedrijven BSB Marine, gelegen midden in het zeilmekka van Port la Forêt in Bretagne in Frankrijk, en BSB Portugal, waar software, database en producten worden (door)ontwikkeld.
In 2013 keerde BSB-oprichter Raphael Biancale terug in Frankrijk van een zeiltrip van 6 maanden naar de Kaap Verdische eilanden. Tevergeefs zocht Raphael vervolgens naar een systeem waarmee je ’s nachts in alle veiligheid door de wateren kan navigeren.
Zijn werk in intelligente autosystemen had hem vele inzichten gegeven. Hij realiseerde zich dat die technologie overdraagbaar was van de automobielsector naar die van de boot. Dat werd OSCAR.
OSCAR is in het begin ontwikkeld voor grote zeiljachten die deelnamen aan uitdagende zeilraces op en over de wereldzeeën. Denk bijv. aan: Vendée Globe, Fastnet Race, Volvo Ocean Race, Route du Rhum, Mini Transat, Rolex Cup en de Transat Jacques Vabre.
Een aantal beroemde schippers en hun bemanningen hebben OSCAR mee helpen ontwikkelen tijdens dergelijke races. Tegelijkertijd hebben ze OSCAR getest onder de meest extreme omstandigheden.


Links naar video’s (geluid aan)
Klik op onderstaande links en bekijk de korte video’s over OSCAR camera-systemen (openen in een nieuw tabblad):
OSCAR – Smart Vision, Safe Navigation.
Beroemde schippers delen hun ervaringen met OSCAR tijdens de Vendée Globe 2020.
Neem contact op
ContactOp werkdagen zijn wij van 9.00 uur tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar op: 06 - 11 004 777. Ook kun je een e-mail sturen naar kenco@kenco.nl of gebruik maken van het contactformulier.