Over SEA.AI (v.h. "OSCAR")
SEA.AI-systemen kunnen helpen om aanvaringen te voorkomen met objecten die een potentiële bedreiging vormen voor een schip. Dergelijke objecten kunnen niet door radar, AIS of sonar worden gedetecteerd.
Bijv.: zwemmers, kleine boten (vaak zonder radarreflector of AIS-transponder), in het water drijvende objecten (bijv. zeecontainers), grote vissen (bijv. orka's of walvissen), ijsbergen, enz.
SEA.AI-systemen gebruiken daglicht en thermische camera's in combinatie met kunstmatige intelligentie en computer gestuurde databases.
Een SEA.AI-systeem is een "Must Have" voor grote zeil- en motorjachten, voor schepen die betrokken zijn bij SAR activiteiten en voor snel varende schepen.
Bekijk de video (geluid aan).
ContactHet SEA.AI systeem
Het SEA.AI-systeem bestaat altijd uit een mastunit met minstens 1 daglichtcamera en (bij sommige modellen) 2 of meer thermische camera's, en een systeemunit.
De door het SEA.AI-systeem gegenereerde beelden kunnen worden bekeken op een smartphone of tablet computer (iOs, Android), op elke MFD (kaartplotter) en op elke computer aan boord.
Voor verschillende soorten gebruikers zijn er meerdere SEA.AI-configuraties:
SEA.AI Sentry, met geavanceerde 360° detectiemogelijkheden, is bedoeld voor (grote) motorjachten, SAR vaartuigen en voor vaartuigen van de Kustwacht.
SEA.AI Competition, ontwikkeld met en getest door beroemde oceaan racers en bedoeld voor grote zeiljachten en "serious offshore sailors".
SEA.AI Offshore, ontwikkeld voor buitengaats varen en "blue water" cruising.
SEA.AI Offshore ONE, een alles-in-één ontwerp met de systeemunit in de mastunit.
Scroll verder voor diverse technische specificaties.
Contact
De OSCAR processing unit
Bij een SEA.AI-mastunit met de camera’s hoort een OSCAR processing unit.
Technische specificaties:
Processoren: NVIDIA Jetson AGX Xavier; GPU: 512-core NVIDIA Volta with 64 Tensor cores; CPU: 8-core ARM v8.2 64-bit.
Interfaces: 2 X Ethernet, 1 X NMEA 2000. Gebruikersinterfaces: iOS, Android, PC, B&G, Furuno, Garmin, Raymarine, Simrad.
Voeding: 12 – 24 V DC. Gemiddeld stroomverbruik: 25 W.
Afmetingen: 190 X 155 X 60 mm. Gewicht: 1700 gr.
Contact
Made in Austria
De fabrikant van SEA.AI is SEA.AI GmbH in Oostenrijk.
SEA.AI werd door SEA.AI ontwikkeld in partnership met zusterbedrijven SEA.AI Marine, gelegen midden in het zeilmekka van Port la Forêt in Bretagne in Frankrijk, en SEA.AI Portugal, waar software, database en producten worden (door)ontwikkeld.
In 2013 keerde SEA.AI-oprichter Raphael Biancale terug in Frankrijk van een zeiltrip van 6 maanden naar de Kaap Verdische eilanden.
Tevergeefs zocht Raphael vervolgens naar een systeem waarmee je 's nachts in alle veiligheid door de wateren kan navigeren.
Zijn werk in intelligente autosystemen had hem vele inzichten gegeven. Hij realiseerde zich dat die technologie overdraagbaar was van de automobielsector naar die van de boot. Dat werd SEA.AI.
Contact
SEA.AI database
Een SEA.AI-systeem werkt met een door BSB ontwikkelde en dagelijkse bijgehouden database met kaartlagen en beelden van geïdentificeerde objecten.
Deze beelden worden dagelijks aangeleverd door vele speciaal geselecteerde SEA.AI-gebruikers in diverse gebieden over de hele wereld.
SEA.AI-gebruikers kunnen updates op ieder gewenst moment downloaden en installeren.
De SEA.AI-database bevat op dit moment meer dan 17 miljoen kaartlagen en objecten.
Contact
SEA.AI Navigation App
Aanvullend (of zelfs in plaats van) de beelden te tonen via de boordsystemen, kunnen de beelden van het OSCAR systeem ook worden getoond op smartphones en tablet computers die op iOS of Android draaien.
SEA.AI heeft daarvoor een speciale app ontwikkeld, SEA.AI Navigation.
SEA.AI Navigation is gratis te downloaden via de App Store of via Google Play.
Aan het gebruik van de app zijn geen kosten verbonden.
Contact
Beroemde schippers testten SEA.AI
SEA.AI is in het begin ontwikkeld voor grote zeiljachten die deelnamen aan uitdagende zeilraces op en over de wereldzeeën. Denk bijv. aan: Vendée Globe, Fastnet Race, Volvo Ocean Race, Route du Rhum, Mini Transat, Rolex Cup en de Transat Jacques Vabre.
Een aantal beroemde schippers en hun bemanningen hebben SEA.AI mee helpen ontwikkelen tijdens dergelijke races.
Tegelijkertijd hebben ze SEA.AI getest onder de meest extreme omstandigheden.
Kijk en luister naar hun feedback over SEA.AI (geluid aan).
ContactBénédicte en Loïc over SEA.AI
Bénédicte en Loïc (Frans) hebben met hun 3 kinderen gedurende 2,5 jaar meerdere wereldreizen gemaakt met hun bijna 17 m. Outremer 55 catamaran, "Saga".
Tijdens hun eerste wereldreis (vanaf 2016) raakte ze ten noorden van Australië een 12 m. lange boomstronk.
Er was veel schade aan 1 van de rompen. De reparaties duurden 3 weken.
Daarna besloten ze een SEA.AI-systeem op hun schip te installeren.
Kijk en luister naar hun ervaringen met SEA.AI in de video (geluid aan).
ContactSEA.AI-oprichter Raphael Biancale presenteert OSCAR
Kijk en luister naar de video over SEA.AI gepresenteerd door SEA.AI-oprichter en CTO, Raphael Biancale (geluid aan).
In de tweede helft van de video legt Peter Madej uit hoe hij SEA.AI gebruikt om ijsbergen te identificeren tijdens hun vaartochten in het arctisch gebied. Peter is oprichter van Arctic Yachts en een Expedition Captain.
ContactOnze locatie
Vanaf 1 jan. 2023 zijn wij gevestigd op onze nieuwe locatie in Zaandam.
Ons nieuwe adres:
Sluispolderweg 11 A, 11, 1505 HJ Zaandam.
Voor de deur van onze nieuwe locatie beschikken we over 3 gratis parkeerplaatsen.
Als die bezet zijn, dan graag op de Sluispolderweg parkeren, maar niet op vrije parkeerplaatsen voor de deur of in de buurt van ons pand.
Die parkeerplaatsen zijn nl. van onze buren.
Meer…
Neem contact op
ContactOp werkdagen zijn wij van 9.00 uur tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar op: 06 - 11 004 777. Ook kunt u een e-mail sturen naar kenco@kenco.nl of gebruik maken van het contactformulier.
SEA.AI Sentry
Bedoeld voor: (grote) motorjachten, vaartuigen voor SAR activiteiten, Kustwacht vaartuigen en snel varende schepen.
Thermische camera’s: 1 X FLIR BOSON 640 X 512 pixels, kijkhoek: 8 graden + 1 X FLIR BOSON 640 X 512 pixels, kijkhoek: 25 graden
Daglicht camera's (2 stuks): 5 megapixels, 1 X 2560 X 1944 pixels, kijkhoek: 8 graden + 1 X 2560 X 1944 pixels, kijkhoek: 25 graden.
Detectie: thermisch en daglicht.
Draaibereik: horizontaal: 360 graden; verticaal: 20 graden.
Installatiehoogte: minimaal 5 m.
Afmetingen: 355 x 202 x 250 mm. Gewicht: 4,8 kg.
Bekijk de video (geluid aan).
SEA.AI Competition (640 of 320)
Bedoeld voor: oceaan-racers en ambitieuze bemanningen die geen compromissen wensen.
Thermische camera: OSCAR Competition 640: 1 X FLIR BOSON 640 X 512 pixels, kijkhoek: 50 graden; OSCAR Competition 320: 1 X FLIR BOSON 320 X 256 pixels, kijkhoek: 50 graden.
Daglicht camera: 2 megapixels, 1 X 1920 X 1080 pixels, kijkhoek: 110 graden
Detectie: thermisch en daglicht
Draaibereik: 50 graden
Installatiehoogte: minimaal 8 m.
Afmetingen: 144 x 114 x 96 mm. Gewicht: 750 gr.

SEA.AI Offshore (640 of 320)
Bedoeld voor: “serious offshore sailors” en “blue water cruising”.
TThermische camera: OSCAR Offshore 640: FLIR BOSON 640 X 512 pixels, kijkhoek: 50 graden; OSCAR Offshore 320: FLIR BOSON 320 X 256 pixels, kijkhoek: 50 graden.
Daglicht camera: 5 megapixels, 2560 X 1944 pixels, kijkhoek: 110 graden.
Detectie: thermisch en daglicht.
Draaibereik: niet draaibaar.
Installatiehoogte: minimaal 8 m.
Afmetingen: 190 x 143 x 106 mm. Gewicht: 990 gr.

SEA.AI Offshore ONE
Alles-in-één ontwerp: de processing unit zit in de behuizing van de camera’s.
Thermische camera: FLIR BOSON 320 X 256 pixels, kijkhoek: 50 graden.
Daglicht camera: 5 megapixels, 2560 X 1944 pixels, kijkhoek: 110 graden.
Detectie: alleen thermisch.
Draaibereik: niet draaibaar
Installatiehoogte: minimaal 8 m., maximaal 24 m.
Afmetingen: 190 x 143 x 106 mm. Gewicht: 990 gr.
Bekijk de video (geluid aan).