Mooi en bijzonder schip uit 1909
Met haar lengte van ruim 16 m. is de Avanti een bijzonder schip, gebouwd in 1909, en kent een rijke geschiedenis.
Haar klassieke lijnen zijn een lust voor het oog en door haar slanke rompvorm glijdt ze met relatief weinig weerstand soepel door het water.
Na diverse omzwervingen (tot aan België aan toe), vond de huidige schipper-eigenaar, Vincent Horbach, het schip in 2000 in verwaarloosde staat in Sneek.
Daarna heeft Vincent het schip volledig gerestaureerd om vervolgens als salonboot in Amsterdam te gaan varen.
Na vele jaren trouwe dienst en diverse technologische en maatschappelijk ontwikkeling, is het besluit genomen om de Avanti om te bouwen van disel-voortstuwing naar elektrische voortstuwing.
Dat project gaat op 2 jan. 2023 van start bij Scheepswerf Achterbos Th. Kok in Vinkeveen.
Het wordt een nauwe samenwerking tussen de werf, Kenco en Vincent: de werf verzorgt diverse werkzaamheden om het schip voor te bereiden en Kenco verzorgt alle elektrische installaties.
Contact (opent in nieuw tabblad)Technische details
Voor de elektromotor is gekozen voor een Kräutler WAd 25,0 AC.
Deze elektromotor draait op 96V en verbruikt max. 302A.
Het max. opgenomen vermogen is 29kW en het max. (aan de schroefas) afgegeven vermogen is 25kW.
De elektromotor zal een RVS watergesmeerde schroefas aandrijven (i.p.v. de huidige vetgesmeerde schroefas).
Bij deze elektromotor horen (o.a.) een Curtis regelaar en motordisplay en een topmount RVS versterkte vermogenshendel.
Voor de voortstuwing zal er een 96V accupakket worden geplaatst met 2V open loodzuur accu's. De totale capaciteit is 750Ah (aan 96V is dat 72kW).
Dit pakket wordt geladen met een 96V 3-fase lader met een capaciteit van 100A.
Voor het huisbedrijf wordt er een 48V accupakket geplaatst met 2V open loodzuur accu's. De totale capaciteit is 480Ah (aan 48V is dat ruim 23kW).
Het 48V accupakket wordt geladen met een (230V) Victron 48/8000/100 acculader/omvormer.
Aangezien de stromen van zowel het 96V als het 48V accupakket vrij groot kunnen zijn, worden er speciale in- en omschakelsystemen gemonteerd.
T.b.v. 24V en 12V verbruikers wordt voeding voorzien vanuit het 48V accupakket m.b.v. Victron 48V/24V en 48V/12V DC-DC omvormers.
De walstroomvoorzieningen zijn tweeledig: enerzijds wordt er 400V/32A 3-fase systeem voorzien. Anderzijds wordt er een 230V/16A 1-fase systeem gemonteerd. Beide systemen zullen uiteraard worden uitgerust met de nodige zekeringen, schakel- en beheerssystemen.
Als de 400V walstroom is aangesloten, maar de 230V niet, gebruikt de 230V acculader 1 van de fases van het 400V systeem.
Als de 230V walstroom ook wordt aangesloten, gebruikt de 230V acculader die aansluiting i.p.v. 1 van de fases van het 400V systeem.
Naast de voor de keuring verplichte alarmsysteem (technische alarmen) wordt het schip (o.a.) nog uitgerust met eenvaste marifoon, een Raymarine kaartplotter, waarop de bestaande klasse A AIS-transponder wordt aangesloten.
Contact (opent in nieuw tabblad)Onze locatie
Vanaf 1 jan. 2023 zijn wij gevestigd op onze nieuwe locatie in Zaandam. Ons nieuwe adres:
Sluispolderweg 11 1, unit 11, 1505 HJ Zaandam.
Voor de deur van onze nieuwe locatie beschikken we over 3 gratis parkeerplaatsen.
Als die bezet zijn, dan graag op de Sluispolderweg parkeren, maar niet op vrije parkeerplaatsen voor de deur of in de buurt van ons pand.
Die parkeerplaatsen zijn nl. van onze buren.
Neem contact op
ContactOp werkdagen zijn wij van 9.00 uur tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar op: 06 - 11 004 777. Ook kun je een e-mail sturen naar kenco@kenco.nl of gebruik maken van het contactformulier.