MV Silverling
Kenco voerde een complete elektrische en elektronische refit van de machinekamer en van de brug uit op dit bijna 20 m. lange klassieke motorjacht. Werkelijk alle bekabeling werd vervangen.
Dit houten schip is in 1956 gebouwd bij Silver Marine in Rosneath in Engeland. Het ontwerp is van John Bain.

Details
Lengte x breedte: 19,44 m. X 4,34 m.
Diepgang: 1,65 m.
Waterverplaatsing: 58 ton.
Voortstuwing: 2 x Volvo Penta D7A-A TA dieselmotoren (237 PK per motor).

De brug
Op de ruime brug bevindt de stuurstand zich aan BB.
In het dashboard boven de kast aan SB plaatste Kenco enige Mastervolt panelen en een speciaal Kenco touchscreen (zie hieronder voor details).

Schip technisch volledig gestript
De werkzaamheden van Kenco startte met het technisch volledig strippen van de elektrische en elektronische installaties. Werkelijk alle bedrading werd vernieuwd.
De diverse elektrische en elektronische installaties ondergingen een upgrade naar moderne standaarden.
Kenco heeft haar uiterste best gedaan om de geschiedenis van het schip te respecteren, d.w.z. dat zoveel mogelijk is weggewerkt en niet zichtbaar is.

Verbouwing van de brug
Een scheepstimmerman heeft de brug zowel aan BB als aan SB grondig verbouwd.
Vakwerk!

Kenco hoofdschakel-/verdeelkasten in de machinekamer
In de machinekamer plaatste Kenco voor elke motor een op maat uitgeruste hoofdschakel-/verdeelkast.
Ook bij de generatorset plaatste Kenco een dergelijke kast.

Hoofdverdeelkast (SB)
Kenco monteerde deze kast voor de SB motor. De kast bevat:
Een hoofdschakelaar met kunststof sleutel.
Een hoofdschakelaar met kunststof sleutel voor een noodstroomvoorziening.
Een hoofdzekering voor de startmotor.
Een hoofdzekering voor de laadstroom van de dynamo.
Een Mastervolt laadstroomverdeler.

Hoofdverdeelkast (BB)
Kenco monteerde deze kast voor de BB motor. De kast bevat:
Een hoofdschakelaar met kunststof sleutel.
Een hoofdzekering voor de startmotor.
Een hoofdzekering voor de laadstroom van de dynamo.
Een Mastervolt laadstroomverdeler.

Noodstartvoorziening in kast voor SB motor
De hoofdschakel-/verdeelkast voor de SB motor is voorzien van een noodstartvoorziening.
In geval van nood of storing, kan de SB motor daarmee starten op de start-accubank van de BB motor.
"Please read the manual before using emergengy start."

Start-, service- en generator-accubanken
Kenco plaatste de volgende accubanken:
Per motor: een 24V, 140Ah start-accubank, elk bestaande uit (in serie aangesloten) Varta 12V, 140Ah accu's.
Een 24V, 1.200Ah service-accubank, opgebouwd uit 24 x DIN 2V gel cellen.

24V hoofdverdeling
De 24V hoofdverdeling werd door Kenco overzichtelijk afgemonteerd met een hoofdschakelaar, een verbindingsstrip en diverse ANL zekeringen in Blue Sea zekeringhouders.
Op de foto is de hoofdverdeling nog in aanbouw.

230V groepenkast
Voor zekering van 230V gebruikers plaatste Kenco een groepenkast in een kunststof behuizing.
De kast is voorzien van een Hager aardlekautomaat en 4 Hager instllatieautomaten.

Mastervolt appartuur in de machinekamer
In de machinekamer verzorgde Kenco de volgende Mastervolt apparatuur:
Een Mastervolt SystemSwitch 16.
Een Mastervolt omvormer met een continue capaciteit van 5.000W. Deze capaciteit was o.a. nodig voor de elektrische kookplaat in het kombuis.
Een Mastervolt 24V, 150A aaculader, die alle accubanken oplaadt.
Een Mastervolt Mass generator.

Schenker watermaker (machinekamer)
In de machinekamer verzorgde Kenco ook de complete montage en in bedrijf stelling van een Schenker Modular 35 watermaker, incl. huiddoorvoeren t.b.v. waterinvoer en afvalwaterafvoer, (grof) voorfilter, terugslagklep, hoge druk pomp, actief koolstoffilter, voorfilters, enz.
De watermaker werd geplaatst op een plank in de machinekamer, tussen het 24V verdeelbord en de Kabola verwarming.
Op de foto zijn de 2 voorfilters (in oranje behuizingen) en het active koolstoffilter (in witte behuizing) te zien onder de watermaker.

Elektronische refit op de brug
Nadat de timmerman de verbouwing van de brug had voltooid, verzorgde Kenco een complete refit van de navigatie- en commnicatieappartuur met Simrad glass bridge componenten, o.a.:
2 x Simrad multifunctionele displays.
2 x Simrad marifoons.
Een Simrad stuurautomaat.
Een Simrad radar.
Een Simrad zelfrichtende satellietschotel in een koepelbehuizing.
Een Simrad windrichting- en -snelheidsmeter.
2 x Simrad gecombineerde log- en dieptemeters.

Kenco alarmpaneel met touchscreen (brug)
Aan SB op de brug plaatste Kenco één van haar specialiteiten: een Kenco PLC met touchscreen. Kenco verzorgde ook de software voor deze PLC.
Deze PLC zorgt o.a. voor de afhandeling van diverse alarmen en voor de aansturing van de bilgepompen. Via het touchscreen kunnen ook diverse tankinhouden (diesel, drink- grijs- en zwart water) eenvoudig in beeld worden gebracht.
Een gebruiker kan ook de handleiding van het schip via dit touchscreen supereenvoudig benaderen.
Verder plaatse Kenco ook een Mastervolt Power System Control Panel, een Mastervolt schakelpaneel en een Mastervolt Battery Monitor.

Onze locatie
Ons kantoor en onze werkplaats met magazijn aan de Nieuwendammerdijk 340 in Amsterdam liggen aan het water.
In de haven voor ons kantoor kunnen we (uitsluitend op afspraak) schepen tot 15 m. lengte ontvangen.
Kraan aanwezig.
Over het water zijn wij vanaf het IJ bereikbaar via Zijkanaal K naar Nieuwendam. Onze coördinaten zijn: 52.38884° N, 4.939764° E.
Parkeren: graag buiten de poort om zodoende het middenterrein vrij te houden.
Meer…
Neem contact op
ContactOp werkdagen zijn wij van 9.00 uur tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar op: 06 - 11 004 777. Ook kunt u een e-mail sturen naar kenco@kenco.nl of gebruik maken van het contactformulier.