• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Homepagina
  • Over Kenco
  • Diensten
    • Scheepselektra en scheepselektronica
    • Elektrische varen
    • Elektrisch varen in Amsterdam en omgeving
    • Watermakers
    • Milieu-, energie- en andere subsidies
    • Technische schema’s en documentatie
    • Project Management
  • Werkwijze
    • Onze merken: hoogwaardige maritieme oplossingen
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Milieu-, energie- en andere subsidies

Subsidies voor maritieme ondernemingen

De overheid biedt een breed scala aan subsidieregelingen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen, waaronder ook aantrekkelijke mogelijkheden voor maritieme bedrijven. Deze subsidies kunnen aanzienlijk zijn en helpen ondernemers om hun investeringen te realiseren.

Subsidiebudget 2025: € 659 miljoen

Voor 2025 heeft de overheid een recordbedrag gereserveerd voor milieu- en energiesubsidies.

Belangrijke punten:

  • De overheid stort geen bedragen op je bankrekening. Subsidies leiden tot fiscale aftrekposten, waardoor je minder of zelfs geen belasting betaalt. Als je winst minder is dan de toegekende subsidie(s), mag je het restant in volgende boekjaren aftrekken.
  • Subsidies zijn alleen beschikbaar voor bedrijven die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en belastingplichtig zijn in Nederland. Particulieren komen niet in aanmerking voor subsidies.

De belangrijkste milieu- en energiesubsidies zijn:

  • Milieu Investering Aftrek (MIA): 27%, 36% of 45% van het investeringsbedrag, afhankelijk van het bedrijfsmiddel.
  • Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil): 75% van het investeringsbedrag.
  • Energie-investeringsaftrek (EIA): 40% van het investeringsbedrag.

Milieu- en Energielijsten van de RVO:

Subsidiabele bedrijfsmiddelen staan vermeld op de Milieu- en Energielijsten van de RVO (Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland). Deze lijsten bevatten ook de voorwaarden per bedrijfsmiddel en worden regelmatig geactualiseerd.

Voor maritieme ondernemingen staan bijv. de volgende bedrijfsmiddelen op de Milieu- en Energielijsten:

  • Elektrische of hybride aandrijflijnen.
  • Loodvrije accupakketten.
  • Walstroomvoorzieningen, zowel op het schip als op de kade.
  • Antifoulingsystemen die op de “Positieve lijst” van de RVO staan.

Subsidiabele kosten:

  • Aanschafkosten: hardware, nieuwe materialen en onderdelen.
  • Voortbrengingskosten: kosten van montage, installatie en benodigde materialen, incl. arbeidskosten van eigen en ingehuurde medewerkers.
  • Advieskosten, o.a. kosten van subsidieaanvragen en keuringen.

Niet-subsidiabele kosten:

  • Gebruikte bedrijfsmiddelen en onderhoudskosten.
  • Kosten voor grond, woningen, personenauto’s en recreatieve vaartuigen.
  • Kosten voor goodwill, vergunningen en andere publiekrechtelijke dispensaties.

Subsidieaanvraagproces:

  • Vooronderzoek: bepalen of het bedrijfsmiddel in aanmerking komt en welke regeling(en) toepasbaar zijn.
  • Dossieropbouw: een gedetailleerd dossier per bedrijfsmiddel opbouwen, waarin alle informatie staat om de subsidieaanvraag te kunnen beoordelen.
  • Dossier indienen bij de RVO, die het beoordeelt en een advies uitbrengt aan de Belastingdienst.

Andere mogelijke subsidies:

  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): KIA is een subsidieregeling waarmee de overheid bedrijven wil aanmoedigen om te investeren in bedrijfsmiddelen voor hun ondernemingen. Om in aanmerking te komen voor KIA, moet het geïnvesteerde jaarbedrag tussen € 2.901 en € 392.230 zijn.
  • Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (SRVB): met deze regeling wenst de overheid ondernemingen te stimuleren om te investeren in schonere scheepsmotoren.

Combinaties van subsidies:

Als een investering in aanmerking komt voor zowel MIA als Vamil, kunnen beide regelingen worden toegepast. Bij overlapping met de EIA is een keuze of splitsing van kosten mogelijk.

Voor elk bedrijfsmiddel wordt slechts één soort investeringssubsidie verstrekt. Als een onderneming een EIA-aanvraag doet voor een bedrijfsmiddel waarop bijv. al een Vamil-subsidie is verstrekt, dan worden het toegekende Vamil-bedrag in mindering gebracht op het EIA-bedrag.

Kenco kan subsidieaanvragen verzorgen:
Kenco kent de weg in subsidieland heel goed en beschikt over de benodigde accreditaties om subsidieaanvragen te verzorgen, van aanvraag tot vaststelling.

Praktijkvoorbeeld: Rederij Voorbeeld

Rederij Voorbeeld wil een oude dieselmotor vervangen door een hybride aandrijving met een elektromotor en een nieuwe dieselmotor.

Daarnaast worden een loodvrij accupakket, walstroomaansluitingen (zowel op het schip als op de kade, bij de gebruikelijke ligplaats), een antifoulingsysteem, en upgrades van navigatie- en communicatieapparatuur en lieren overwogen.

Investeringen:

  • Elektromotor: € 250.000.
  • Loodvrij accupakket: € 350.000.
  • Walstroomaansluiting op het schip: € 5.000.
  • Walstroomaansluiting op de kade: € 10.000.
  • Antifoulingsysteem: € 20.000

Totaal: € 635.000.

Toegekende subsidies:

    • Elektromotor: 36% MIA: € 90.000 + 75% Vamil: € 187.500 = € 277.500.
    • Loodvrij accupakket: 36% MIA: € 126.000 + 75% Vamil: € 262.500 = € 388.500.
    • Walstroomaansluitingen aan boord: 45% MIA: € 2.250.
    • Walstroomaansluitingen op de kade: 45% MIA: € 4.500.
    • Antifoulingsysteem: 27% MIA: € 5.400 + 75% Vamil: € 15.000 = € 20.400.

      Totale fiscale aftrekpost:
      MIA: € 228.150 + Vamil: € 465.000 = € 693.150.

      Investeringen in de nieuwe dieselmotor, de upgrades van de navigatie- en communicatieapparatuur en lieren komen niet in aanmerking voor milieu- of energiesubsidies, omdat die niet op de Milieu- of de Energielijst staan.

      Afhankelijk van de specificaties, komt de nieuwe dieselmotor mogelijk wel in aanmerking voor een subsidie o.b.v. de SRVB-regeling.

    Zo verzorgt Kenco het aanvragen van milieu- en energie-subsidies:

    Kenco werkt met een stappenplan:

    1. Onderzoeken of de onderneming voldoet aan de voorwaarden om subsidie(s) te kunnen aanvragen.

    2. Onderzoeken welke subsidieregeling(en) van toepassing kunnen zijn. De vragen zijn (o.a.): staat de geplande milieu-investering/-bedrijfsmiddel op de Milieulijst en zo ja, onder welk milieuthema en onder welke code? Staat de geplande energie- investering/-bedrijfsmiddel op de Energielijst en zo ja, in welke categorie en onder welke code?

    3. Onderzoeken welke subsidieregeling(en), incl. combinaties daarvan, het meeste opbrengen.

    4. Onderzoeken of het wenselijk de geplande investering te spreiden over meerdere boekjaren.

    5. Onderzoeken of KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) ook van toepassing is.

    6. Bepalen welke investeringen niet in aanmerking komen voor subsidies.

    7. Aanmelden van de geplande of gedane investering bij de RVO (Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland).

    8. Starten van het opbouwen van het/de dossier(s) (per bedrijfsmiddel). Het/de dossier(s) is/zijn de feitelijke subsidieaanvragen. In overleg met de RVO worden de definitieve thema’s/categorieën en codes bepaald.

    9. Verder uitwerken en detailleren van het/de dossier(s), incl. gedetailleerde budgetten met aanschafkosten, voortbrengingskosten, kosten voor het aanpassen van een bedrijfsmiddel, en advieskosten.

    10. Na toekenning(en), en indien gewenst, ondersteunen van het inpassen van de toegekende subsidie(s) in de boekhouding en belastingaangifte(s) van de onderneming.

    Tijdens het hele proces overlegt Kenco meestal een aantal keren met de RVO.

    Het hele proces, d.w.z. van aanmelding bij de RVO tot toekenning, neemt gemiddeld 3 tot 6 maanden in beslag, maar kan ook langer duren. De werkelijke doorlooptijd is o.a. afhankelijk van het bedrijfsmiddel en van de kwaliteit van het aanvraagdossier.

    Meer…

    Neem contact op

    Contact opnemen

    Op werkdagen zijn wij van 9.00 uur tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar op: 06 - 11 004 777. Ook kun je een e-mail sturen naar kenco@kenco.nl of gebruik maken van het contactformulier.

    Enkele van onze projecten:

    • WN 18

      Kenco heeft alle elektra en elektronica verzorgd op deze bijna 10 m. lange elektrische sleepvlet.

    • The Antonia

      Kenco verzorgde de 25kW elektromotor en alle overige elektra en elektronica op deze bijna 15 m. lange aluminium lounge boat.

    • Mr Witsen

      Kenco heeft de Kräutler hybride elektromotor geïnstalleerd en alle elektra en elektronica verzorgd.

    • Rock & Row

      Kenco heeft deze oceaan-roeiboot voorzien van accu's, zonnepanelen, Raymarine en Iridium apparatuur en een Schenker watermaker.

    • MV Nieuw-Wester

      Kenco verving een defecte elektromotor op de MV Nieuw-Wester door een WaterWorld 4.0.

    • Notarisboot Delphine

      Kenco verzorgde diverse elektra en elektronica op deze elektrisch varende klassieke notarisboot.

    • SY Noorderkroon

      Kenco project mangement voor afbouwen casco. Kenco heeft ook alle elektra en elektronica verzorgd.

    • MV Silverling

      Kenco verzorgde een complete elektrische en elektronische refit van de machinekamer en van de brug.

    • Noordzee-botter

      Bij Scheepswerf 't Kromhout: Kenco heeft op deze Noordzee-botter alle elektra en elektronica verzorgd.

    Bekijk alle projecten
    • Zij gingen u voor:

      "Kenco is voor Zaanhaven dé partner v.w.b. elektrische en elektronische installaties op schepen."

      Jaap HuismanDirecteur-Eigenaar van Zaanhaven
    • Zij gingen u voor:

      "De boot vaart als een zonnetje! Heerlijk gevaren, accucapaciteit is inderdaad geen enkel probleem."

      Daniël W.Eigenaar van MV "Nieuw-Wester" (zie Projecten)
    • Zij gingen u voor:

      "Ik ben een klant van het eerste uur. Door de jaren heen met diverse boten en schepen. Kenco heeft altijd de elektra en de elektronica fantastisch verzorgd."

      André NettenEigenaar van (thans) MV “Onrust” en MV “Vivace”
    • Zij gingen u voor:

      "Als je zeker wilt zijn dat er vakkundig en adequaat wordt gewerkt, moet je Kenco bellen. Wij zijn heel goed en vooral snel geholpen bij een accu probleem van onze elektrische motor, nota bene tijdens de Kerstdagen! Er zijn eigenlijk geen betere monteurs in de omgeving van Amsterdam die zo veel van elektrisch varen weten. Aanrader!"

      Vanessa van Kempen Notarisboot "Delphine" (zie Projecten)
    • Zij gingen u voor:

      "Door waterschade moest op mijn zeiljacht de gehele voeding vervangen worden, van accu’s tot schakelpaneel. Kenco herstelde het vakkundig, het is nu eenvoudiger én deugdelijker dan voorheen."

      Sam van HaasterEigenaar van SY "Janneke"
    • Zij gingen u voor:

      "Kenco heeft op onze aluminium Blackfisch sloep, naast alle boordelektronica en laadsystemen, de hybride elektromotor van Kräutler geleverd en geïnstalleerd. De Mr Witsen is de eerste snelvarende hybride elektro-diesel sloep van Nederlandse makelij waar Kenco op geweldige wijze het gehele elektraproject, van ontwerp tot oplevering, voor hun rekening heeft genomen."

      GB Eigenaar van MV "Mr Witsen" (https://mrwitsen.com) (zie Projecten)

    Tel: 06 - 11 004 777
    Heb je een vraag?
    Neem dan contact met ons op.

    Of e-mail ons op:
    kenco@kenco.nl

    Snel naar:

    Homepagina
    Over Kenco
    Scheepselektra en -elektronica
    Elektrisch varen
    Watermakers
    Nieuws
    Projecten
    Vacatures
    Subsidies
    Contact

    Aanmelden voor onze nieuwsbrief

    • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
    © 2025 Kenco.nl - Alle rechten voorbehouden - Webdesign & ontwikkeling door: Dunico websites en reclame. Algemene voorwaarden / Privacyverklaring
    We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat u ermee instemt.Akkoord