The Antonia
The Antonia is een door de bekende Loosdrechtse ondernemer, Steven Voorn (zie foto rechts), in 2019 nieuw gebouwd schip, ter nagedachtenis aan zijn in 2018 overleden echtgenote, wijlen Anja (Antonia) Voorn van Willigenburg.
Kenco heeft de elektrische voortstuwing en alle elektra en elektronica aan boord verzorgd.
Met The Antonia wenst Steven Antonia altijd in gedachten te blijven houden.
In het logo van The Antonia (zie foto's) is de hartslag van Antonia verwerkt, zoals opgenomen op 9 nov. 2018 in het VU MC in Amsterdam.
Het schip is een volledig elektrisch varend aluminium, high-end en uiterst comfortabele lounge boat. Robuust en imposant aan de buitenkant, warm en luxe aan de binnenkant.
The Antonia vaart op de Loosdrechtse Plassen en omstreken (o.a. de Vecht en de Utrechtse binnenwateren).
Details van het schip
Lengte x breedte: 14,20 m. x 4,40 m.
Diepgang: 0,80 m. Doorvaarthoogte: 2,40 m.
Waterverplaatsing: 10 ton (zonder opvarenden en voorraden).
Voorstuwing: 25kW Kräutler 96V elektromotor met een draaibare saildrive voor de besturing.
Kenco heeft alle elektra en elektronica aan boord verzorgd, incl. de elektromotor, een ingenieus hydraulisch-elektrisch noodstuurvoorziening, de boegschroef, de accupakketten, de laadsystemen en de stroomvoorziening t.b.v. diverse verbruikers.
3 grote 48V accupakketten
Kenco heeft 3 grote 48V accupakketten van elk 1.250Ah geplaatst en aangesloten in het ruim.
Elk pakket bestaat uit 24 loodzuur cellen van 2V in een speciale zuurbestendige kunststof bak, weegt ca. 1.000 Kg., en heeft een omvang van ca. 1 m3.
De accupakketten zijn ook voorzien van een automatisch vulsysteem.
T.b.v. de voorstuwing zijn de voorste 2 accupakketten in serie aangesloten.
Het achterste accupakket is voor het huisbedrijf.
Tijdens het laden van de accubanken wordt de accuruimte geforceerd geventileerd met afzuiging naar buiten het schip.
Elektra en elektronica
Kenco heeft o.a. de volgende zaken geleverd, gemonteerd en aangesloten:
Twee walstroomaansluitingen: 1 x 400V, 32A, 3-fase, en 1 x 230V, 16A, 1-fase.
Een Victron scheidingstransformator van 7.000W.
Een 400V, 3-fase, 96V, 150A Emrol acculader. Deze lader laadt de 96V accubank t.b.v. de voortstuwing op.
Twee Victron 48V, 5.000W, 70A acculaders/omvormers. Deze acculaders/omvormers laden de 48V accubank t.b.v. het huisbedrijf op en voorzien 230V aan diverse verbruikers aan boord.
Twee Victron battery monitors met een digitaal controlepaneel.
Een 25kW Kräutler 96V elektromotor met draaibare saildrive voor de besturing (The Antonia heeft geen roerblad).
Een 125 kgF Vetus boegschroef.
Diverse omvormers t.b.v. 12V en 24V verbruikers.
Diverse LED-verlichting, zowel navigatie- als sfeerverlichting.
Een Raymarine Axiom Pro 16 inch kaartplotter.
Een Raymarine Ray 90 black box marifoonsysteem.
Meerdere bilgepompen, verdeeld over diverse compartimenten van het schip.
Een hydraulisch-elektrische noodstuurinrichting. Als het hoofdstuursysteem onbruikbaar zou zijn, en conform de eisen van de Scheepvaart Inspectie, kan dit noodstuursysteem binnen 5 sec. worden ingeschakeld.
Een elektrische schaarlift met een hefvermogen 2.000 Kg. t.b.v. rolstoergebruikers.
Stroomvoorziening t.b.v. de elektrisch bedienbare ramen. Deze voeding kan door de bemanning worden uitgeschakeld t.b.v. de veiligheid en om te voorkomen dat de ramen ongewenst bediend worden.
Een elektrisch toilet met afvoer naar een zwart water tank.
Stroomvoorzieningen t.b.v. een biertapinstallatie, koelingen, ijsblokjesmachine, espressomachine, frituur, en oven.
Website van The Antonia
Klik hier voor de website van The Antonia (opent in nieuw tabblad)Onze locatie
Ons kantoor en onze werkplaats met magazijn aan de Nieuwendammerdijk 340 in Amsterdam liggen aan het water.
In de haven voor ons kantoor kunnen we (uitsluitend op afspraak) schepen tot 15 m. lengte ontvangen.
Kraan aanwezig.
Over het water zijn wij bereikbaar via Zijkanaal K naar Nieuwendam.
Onze coördinaten zijn: 52.38884° N, 4.939764° E.
Parkeren: graag buiten de poort om zodende het middenterrein vrij te houden.
Neem contact op
ContactOp werkdagen zijn wij van 9.00 uur tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar op 06 - 11 004 777. Ook kunt u een e-mail sturen naar kenco@kenco.nl of gebruik maken van het contactformulier.
Ontwerp en bouw van het casco
The Antonia is in 2019 ontworpen door Marlon Weijers van Triple Marine uit Giethoorn, die al vele schepen heeft ontworpen voor gerenommeerde Nederlandse en Engelse jachtbouwers.
Het casco van duurzaam aluminium is tussen okt. 2019 en jan. 2020 gebouwd bij en door de bekende aluminium-specialist Baaiman Jachtbouw in Espel.
Video van de bouw van het casco (okt. 2019 - jan. 2020)
Bekijk (links) de video van de bouw van het casco. De video is gemaakt met een zgn. "time lapse" camera die tijdens de werkzaamheden iedere 10 min een foto nam.
Kiellegging (10 nov. 2019)
De officiële kiellegging van The Antonia vond plaats op 10 nov. 2019 tijdens een feestelijke bijeenkomst met vele genodigden.
Transport over de weg van Espel naar Zaandam (6 jan. 2020)
6 jan. 2020 werd The Antonia over de weg vervoerd van Baaiman Jachtbouw in Espel naar Zaanhaven in Zaandam, waar het schip door diverse partijen (waaronder Kenco) werd afgebouwd.
Video van het vervoer over de weg van Espel naar Zaandam
Bekijk (rechts) de video van het vervoer over de weg van The Antonia van Baaiman Jachtbouw in Espel naar Zaanhaven in Zaandam.
Tewaterlating (22 juni 2020) en proefvaarten
The Antonia werd op 22 juni 2020 voor het eerst te water gelaten. Het schip bleek volkomen waterdicht en mooi in balans.
Niet lang daarna volgde de eerste proefvaart.
Video van de eerste proefvaart
Na de eerste tewaterlating vond de eerste proefvaart plaats.
Bekijk (links) de video van de eerste proefvaart.
Naar de vaste ligplaats in Loosdrecht (8 juli 2020)
Na enige proefvaarten werd The Antonia op 8 juli 2020 door Steven overgevaren van Zaanhaven in Zaandam naar haar vaste ligplaats in Loosdrecht.
Video van The Antonia onderweg van Zaandam naar Loosdrecht
Bekijk de video van het overvaren van The Antonia van Zaandam naar Loosdrecht.
Eerste commerciële vaart (23 aug. 2020)
Op 23 aug. 2020 was de eerste commerciële vaart, een prachtige tocht met een kersvers bruidspaar en hun gasten, over de Loosdrechtse Plassen en door de Drecht.