Elektrische voortstuwing, elektrisch varen
Elektrische voorstuwing, elektrisch varen
Kenco heeft veel kennis van en ervaring met elektrische voortstuwing en elektrisch varen.
Kenco is dé specialist voor m.n. grotere vermogens, zoals de hiernaast afgebeelde Torqeedo Deep Blue Azimuth Thruster met een vermogen van 50kW of 100kW en een koppel van resp. 446Nm en 1.048Nm (!). Dergelijke systemen draaien op voltages vanaf 144V.
Elektrisch varen is enorm in opkomst. Logisch, want in steeds toenemende mate willen veel mensen schoon varen en ook bijdragen aan een duurzaam, groen en emissievrij milieu. Veel mensen waarderen ook de adembenemende stilte tijdens het varen.
Steeds meer beheerders van natuurgebieden en gemeentes staan het varen op diesel, benzine of aardgas niet meer toe.
Kenco kan u goed adviseren over welke elektrische voorstuwing het meest geschikt is voor uw boot, schip of vloot. Kenco werkt uitsluitend met A-merken, zoals bijv. Kräutler, Vetus, Torqueedo en WaterWorld.
Er zijn verschillende soorten elektrische voortstuwingssystemen met diverse vermogens:
- Buitenboordmotor, met opgebouwde (afneembare) accu of met een kabel.
- Vaste of draaibare podmotor.
- Elektromotor met vaste of draaibare saildrive.
- Ingebouwde elektromotor die een schroefas met schroef aandrijft.
- Ringmotor.
- Hybride systemen: een conventionele motor en een elektromotor op dezelfde schroefas.
- Diesel-elektrische systemen: hier gaat het om heel grote vermogens, bijv. werk- of binnenvaartschepen, met 1 of meerde dieselgeneratoren die de elektriciteit opwekken voor 1 of meerdere elektromotoren voor de voorstuwing.
Aangezien elektromoren veel efficiënter zijn dan verbrandingsmotoren, zijn de benodigde vermogens van elektromoren veel kleiner. Bijv.: ter vervanging van een 60 PK dieselmotor, volstaat een elektromotor van 17,5 kW (omgerekend ruim 23 PK).
Nog belangrijker dan het vermogen van een elektromotor is het “koppel”. Elektromotoren hebben nl. een veel hoger koppel dan verbrandingsmotoren. Bovendien is dat veel hogere koppel bij elk toerental volledig beschikbaar, terwijl dat bij verbrandingsmotoren langzaam wordt opgebouwd en pas beschikbaar is bij een bepaald toerental.
Onze werkwijze
Kenco heeft een gestructureerde werkwijze dat een stappenplan volgt met meerdere fases.
Het stappenplan start met een gedetailleerde inventarisatie van de eisen en wensen van de opdrachtgever.
Daarna werken we een oplossing uit en bieden hiervoor een offerte aan.
Na de uitvoering van de werkzaamheden wordt e.e.a. in bedrijf gesteld en getest.
De laatste fase bestaat uit oplevering van de werkzaamheden en evt. benodigde nazorg.
Het is onze ervaring dat het beter is vooraf een goed plan op te stellen dan gedurende de uitvoering van de werkzaamheden ad hoc oplossingen te moeten bedenken of voor onaangename (en mogelijk kostbare) verassingen te komen staan.
Onze voorbereidingen vragen vaak het maken van berekeningen en het opstellen van een elektrisch en/of elektronisch schema.
Voor grotere projecten stellen we altijd een gedetailleerde planning met eenvoudig meetbare mijlpalen op.
Tijdens het hele traject hechten wij eraan om regelmatig (minimaal wekelijks) contact en overleg te hebben over de voortgang en eventuele wijzigingen.
Een proefvaart kan onderdeel uitmaken tijdens de uitvoerings- en opleveringsfases. Dan kan Kenco alle systemen in de praktijk testen en, waar nodig, de laatste fijn-afstellingen verzorgen.
Neem contact op
Contact opnemenOp werkdagen zijn wij van 9.00 uur tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar op: 06 - 11 004 777. Ook kunt u een e-mail sturen naar kenco@kenco.nl of gebruik maken van het contactformulier.