SEA.AI systemen
Over SEA.AI systemen
SEA.AI systemen kunnen helpen om aanvaringen te voorkomen met objecten die een potentiële bedreiging vormen voor een schip.
Dergelijke objecten kunnen niet door radar, AIS of sonar worden gedetecteerd. Bijv.: zwemmers, kleine boten (vaak zonder radarreflector of AIS-transponder), in het water drijvende objecten (bijv. zeecontainers), grote vissen (bijv. orka’s of walvissen), ijsbergen, enz.
SEA.AI systemen gebruiken daglicht en thermische camera’s in combinatie met kunstmatige intelligentie en computer gestuurde databases.
Voor verschillende gebruikers zijn er verschillende systemen:
– SEA.AI “Sentry” (360 graden draaibaar)
– SEA.AI “Offshore”
– SEA.AI “Competition”
Een SEA.AI systeem bestaat altijd uit een mastunit met minstens 1 daglichtcamera en 2 of meer thermische camera’s, en een processorunit.
De door het SEA.AI systeem gegenereerde beelden kunnen worden bekeken op elke MFD (kaartplotter) en op elke computer aan boord, als ook op een smartphone of tablet computer (iOs, Android).
Een SEA.AI systeem is een “Must Have” voor grote zeil- en motorjachten, voor schepen die betrokken zijn bij SAR activiteiten en voor snel varende schepen.
SEA.AI Sentry
Een SEA.AI Sentry systeem is bedoeld voor (grote) motorjachten, vaartuigen voor SAR activiteiten, Kustwacht vaartuigen en snel varende schepen.
Enkele specificaties:
– 2 FLIR BOSON thermische camera’s, 640 X 514 pixels.
– 2 daglicht camera’s, 5 MP, 2560 X 1944 pixels.
– Detectie: thermisch en daglicht.
– Draaibereik: horizontaal: 360 graden; verticaal: 20 graden.
– Installatiehoogte: minimaal 5 m.
– Interfaces: Ethernet, NMEA 2000.
– Afmetingen: 355 x 202 x 250 mm.
– Gewicht: 4,8 kg.
SEA.AI Offshore
Een SEA.AI Offshore systeem is bedoeld voor “serious offshore sailors” en “blue water cruising”.
Er zijn 3 configuraties:
– SEA.AI Offshore 640
– SEA.AI Offshore 320
– SEA.AI Offshore ONE
Enkele specificaties:
– 2 FLIR BOSON thermische camera’s, 640 X 514 pixels (640) of 320 X 256 pixels (320).
– 1 daglicht camera, 5 MP, 1920 X 1080 pixels.
– Detectie: thermisch en daglicht.
– Draaibereik: niet draaibaar.
– Installatiehoogte: minimaal 8 m.
– Interfaces: Ethernet, NMEA 2000.
– Afmetingen: 190 x 143 x 106 mm.
– Gewicht: 0,9 kg.
Bij een SEA.AI Offshore ONE is de processor-unit geïntegreerd in de mastunit.
SEA.AI Competition
Een SEA.AI Competition systeem is bedoeld voor oceaan-racers en ambitieuze bemanningen die geen compromissen wensen.
Er zijn 2 configuraties:
– SEA.AI Competition 640
– SEA.AI Competition 320
Enkele specificaties:
– 2 FLIR BOSON thermische camera’s, 640 X 514 pixels (640) of 320 X 256 pixels (320).
– 1 daglicht camera, 2 MP, 1920 X 1080 pixels.
– Detectie: thermisch en daglicht.
– Draaibereik: 50 graden.
– Installatiehoogte: minimaal 8 m.
– Interfaces: Ethernet, NMEA 2000.
– Afmetingen: 144 x 114 x 96 mm.
– Gewicht: 0,75 kg.
Onze werkwijze
Kenco heeft een gestructureerde werkwijze dat een stappenplan volgt met meerdere fases.
Het stappenplan start met een gedetailleerde inventarisatie van de eisen en wensen van de opdrachtgever.
Daarna werken we een oplossing uit en bieden hiervoor een offerte aan.
Na de uitvoering van de werkzaamheden wordt e.e.a. in bedrijf gesteld en getest.
De laatste fase bestaat uit oplevering van de werkzaamheden en evt. benodigde nazorg.
Het is onze ervaring dat het beter is vooraf een goed plan op te stellen dan gedurende de uitvoering van de werkzaamheden ad hoc oplossingen te moeten bedenken of voor onaangename (en mogelijk kostbare) verassingen te komen staan.
Onze voorbereidingen vragen vaak het maken van berekeningen en het opstellen van een elektrisch en/of elektronisch schema.
Voor grotere projecten stellen we altijd een gedetailleerde planning met eenvoudig meetbare mijlpalen op.
Tijdens het hele traject hechten wij eraan om regelmatig (minimaal wekelijks) contact en overleg te hebben over de voortgang en eventuele wijzigingen.
Een proefvaart kan onderdeel uitmaken tijdens de uitvoerings- en opleveringsfases. Dan kan Kenco alle systemen in de praktijk testen en, waar nodig, de laatste fijn-afstellingen verzorgen.
Made in Austria, getest door beroemde schippers
De fabrikant van SEA.AI is SEA.AI in Oostenrijk.
SEA.AI systemen werden door SEA.AI ontwikkeld in partnership met zusterbedrijven SEA.AI, gelegen midden in het zeilmekka van Port la Forêt in Bretagne in Frankrijk, en SEA.AI in Portugal, waar software, database en producten worden (door)ontwikkeld.
In 2013 keerde oprichter Raphael Biancale terug in Frankrijk van een zeiltrip van 6 maanden naar de Kaap Verdische eilanden. Tevergeefs zocht Raphael vervolgens naar een systeem waarmee je ’s nachts in alle veiligheid door de wateren kan navigeren.
Zijn werk in intelligente autosystemen had hem vele inzichten gegeven. Hij realiseerde zich dat die technologie overdraagbaar was van de automobielsector naar die van de boot. Dat werd SEA.AI.
SEA.AI systemen zijn in het begin ontwikkeld voor grote zeiljachten die deelnamen aan uitdagende zeilraces op en over de wereldzeeën. Denk bijv. aan: Vendée Globe, Fastnet Race, Volvo Ocean Race, Route du Rhum, Mini Transat, Rolex Cup en de Transat Jacques Vabre.
Een aantal beroemde schippers en hun bemanningen hebben SEA.AI systemen mee helpen ontwikkelen tijdens dergelijke races. Tegelijkertijd hebben ze SEA.AI systemen getest onder de meest extreme omstandigheden.
Links naar video’s (geluid aan)
Klik op onderstaande links en bekijk de korte video’s over SEA.AI systemen (openen in een nieuw tabblad):
SEA.AI – Smart Vision, Safe Navigation.
Beroemde schippers delen hun ervaringen met SEA.AI systemen tijdens de Vendée Globe 2020.
Neem contact op
ContactOp werkdagen zijn wij van 9.00 uur tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar op: 06 - 11 004 777. Ook kun je een e-mail sturen naar kenco@kenco.nl of gebruik maken van het contactformulier.